Kurkuma en Curcumine de Gezondheidsvoordelen

10 Bewezen Gezondheidsvoordelen van Kurkuma en Curcumine

Kurkuma / curcumine is mogelijk het meest effectieve voedingssupplement dat er is. Veel kwaliteits studies laten zien dat het grote voordelen heeft voor uw lichaam en hersenen. Hier de top 10 van bewezen gezondheidsvoordelen van kurkuma.

Kurkuma specerij wortel1. Kurkuma bevat bioactieve verbindingen met krachtige medicinale eigenschappen

Kurkuma is het kruid dat kerrie zijn gele kleur geeft. Het wordt al duizenden jaren in India gebruikt als een kruid maar ook voor medicinaal gebruik. Onlangs is de wetenschap begonnen met het ondersteunen van wat ze in India al lang weten … het bevat echt verbindingen met geneeskrachtige eigenschappen (*01). Deze verbindingen worden curcuminoïden genoemd, waarvan Curcumin de belangrijkste is. Curcumine is het belangrijkste actieve ingrediënt in kurkuma. Het heeft krachtige ontstekingsremmende effecten en is een zeer sterke antioxidant. Het curcuminegehalte van kurkuma is echter niet zo hoog … slechts ongeveer 3%, in gewicht (*02). De meeste onderzoeken naar dit kruid gebruiken kurkuma-extracten die voornamelijk curcumine bevatten, met doseringen van meestal meer dan 1 gram per dag. Alleen met behulp van de kurkuma kruiden in uw voedsel zal het heel moeilijk zijn om deze niveaus te bereiken.

Daarom, als u de volledige effecten wilt ervaren, moet u een extract nemen dat aanzienlijke hoeveelheden curcumine bevat. Helaas wordt curcumine slecht geabsorbeerd in de bloedbaan. Zwarte peper bevat piperine. Dit is een natuurlijke stof die de opname van curcumine met 2000% verbetert (*03). Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan tot het doorslikken van een paar hele peperkorrels samen met een curcuminesupplement, om zo de absorptie te verbeteren. Curcumine is ook vetoplosbaar, dus het kan een goed idee zijn om het te nemen met een vette maaltijd.

Conclusie:

Kurkuma bevat curcumine, een stof met krachtige ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen. De meeste studies gebruikten kurkuma-extracten die samengesteld zijn om grote hoeveelheden curcumine op te nemen.

2. Curcumine is een natuurlijke ontstekingsremmende stof

Ontstekingen zijn belangrijk. Deze helpen het lichaam vreemde indringers tegen te gaan en hebben ook een rol bij het repareren van schade. Zonder ontstekingen zouden pathogenen zoals bacteriën gemakkelijk ons lichaam kunnen overnemen en zelfs doden. Hoewel een acute (kortdurende) ontsteking gunstig is, kan het een groot probleem worden wanneer het chronisch (langdurig) wordt en op ongepaste wijze wordt ingezet tegen de lichaams eigen weefsels. Men gelooft nu dat chronische, laag-niveau ontsteking een belangrijke rol speelt in bijna elke chronische, westerse ziekte. Dit omvat hartaandoeningen, kanker, metaboolsyndroom, Alzheimer en verschillende degeneratieve aandoeningen (*04, *05, *06).

Daarom is alles wat kan helpen bij de bestrijding van chronische ontstekingen van potentieel belang bij het voorkomen en zelfs behandelen van deze ziekten. Het blijkt dat curcumine sterk ontstekingsremmend werkt, het is zo krachtig dat het overeenkomt met de effectiviteit van sommige ontstekingsremmende medicijnen(*07). Curcumin richt zich in feite op meerdere stappen in het inflammatoire pad, op moleculair niveau. Curcumine blokkeert NF-kB, een molecuul dat de celkernen binnen trekt en genen met ontsteking activeert. NF-kB wordt verondersteld een belangrijke rol te spelen in veel chronische ziekten (*08, *09). Zonder in de bloedige details te treden (een ontsteking is uiterst ingewikkeld), is het belangrijkste gegeven dat curcumine een bioactieve stof is die ontstekingen op moleculair niveau bestrijdt (*10, *11, *12). In verschillende onderzoeken is de potentie ervan gunstig vergeleken met ontstekingsremmende farmaceutische geneesmiddelen maar dan zonder bijwerkingen (*13, *14).

Conclusie:

Het is bekend dat chronische ontstekingen bijdragen ​​aan veel voorkomende Westerse ziekten. Curcumine kan veel moleculen remmen waarvan bekend is dat ze een belangrijke rol spelen bij ontstekingen.

3. Kurkuma vergroot enorm de antioxidantcapaciteit van het lichaam

Oxidatieve schade wordt verondersteld een van de mechanismen achter veroudering en vele ziekten te zijn. Het gaat om vrije radicalen, zeer reactieve moleculen met ongepaarde elektronen. Vrije radicalen hebben de neiging om te reageren met belangrijke organische stoffen, zoals vetzuren, eiwitten of DNA. De belangrijkste reden dat antioxidanten zo heilzaam zijn, is dat ze ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Curcumine is een krachtige antioxidant die door zijn chemische structuur vrije radicalen kan neutraliseren (*15, *16). Maar curcumine stimuleert ook de activiteit van de eigen antioxidante enzymen van het lichaam (*17, *18, *19). Op deze manier levert curcumine een een-tweetje tegen vrije radicalen. Het blokkeert ze direct en stimuleert vervolgens de eigen antioxidantmechanismen van het lichaam.

Conclusie:

Curcumine heeft krachtige antioxiderede effecten. Het neutraliseert alleen vrije radicalen en stimuleert vervolgens de lichaamseigen antioxiderede enzymen.

4. Curcumine versterkt de neurinrofiele hersen-afgeleide factor

Het is gekoppeld aan een verbeterde hersenfunctie en een lager risico op hersenziekten. Er werd geloofd dat neuronen na de vroege kindertijd niet konden delen en zich konden vermenigvuldigen. Het is nu echter bekend dat dit wel gebeurt. De neuronen zijn in staat om nieuwe verbindingen te vormen, maar in bepaalde gebieden van de hersenen kunnen ze zich ook vermenigvuldigen en in aantal toenemen. Een van de belangrijkste drijfveren van dit proces is Brain-derived Neurotrophic Factor (BDNF), een type groeihormoon dat in de hersenen functioneert (*20). Veel voorkomende hersenaandoeningen zijn in verband gebracht met verlaagde niveaus van dit hormoon. Dit omvat depressie en de ziekte van Alzheimer (*21, *22). Interessant is dat curcumine de hersenniveaus kan verhogen van BDNF (*23, *24). Door dit te doen, kan het effectief zijn bij het vertragen of zelfs omkeren van vele hersenziekten en leeftijdsgerelateerde dalingen van de hersenfunctie (*25). Er is ook de mogelijkheid dat dit kan helpen het geheugen te verbeteren en u slimmer te maken. Logisch gezien zijn er zo effecten op BDNF-niveaus, maar dit moet zeker verder worden getest op mensen door gecontroleerde onderzoeken (*26).

Conclusie:

Curcumin verhoogt de niveaus van het hersenhormoon BDNF, dat de groei van nieuwe neuronen verhoogt en verschillende degeneratieve processen in de hersenen bestrijdt.

5. Curcumine kan helpen tot verlagen van risico’s op hartaandoeningen

Hartziekten zijn de grootste moordenaars ter wereld (*27). Het is al tientallen jaren bestudeerd en onderzoekers hebben veel geleerd over waarom het gebeurt. Het blijkt dat hartziekten ongelooflijk ingewikkeld zijn en dat er verschillende oorzaken zijn die eraan bijdragen. Curcumine kan helpen bij het omkeren stappen in het hartziekteproces (*28). Misschien is het belangrijkste voordeel van curcumine als het gaat om hartziekten, het verbeteren van de functie van het endotheel, welk de bekleding van de bloedvaten is. Het is bekend dat endotheel disfunctie een belangrijke oorzaak is van hartaandoeningen en het onvermogen van het endotheel om bloeddruk, bloedstolling en diverse andere factoren te reguleren, met zich meebrengt. (*29). Verschillende studies suggereren dat curcumine tot verbeteringen in de endotheliale functie leidt. Een onderzoek toont aan dat het net zo effectief is als lichaamsbeweging, een ander laat zien dat het net zo werkt als het middel Atorvastatin (*30, *31). Maar curcumine vermindert ook ontstekingen en oxidatie (zoals hierboven besproken), die ook belangrijk zijn bij hartaandoeningen. In één onderzoek werden 121 patiënten die een coronaire bypassoperatie ondergingen, gerandomiseerd naar placebo of 4 gram curcumine per dag, enkele dagen voor en na de operatie. De curcumine-groep had een 65% lager risico op een hartaanval in het ziekenhuis (*32).

Conclusie:

Curcumine heeft gunstige effecten op verschillende factoren waarvan bekend is dat ze een rol spelen bij hartziekten. Het verbetert de functie van het endotheel en is een krachtig ontstekingsremmend middel en antioxidant.

Onze Kurkuma en Curcumine producten

In winkelmandAdded to cart!
CBD Olie met Curcumine 50ml flesje Voordeel Verpakking -9%

CBD met Curcumine 50ml

CBD olie met Curcumine heeft positieve invloeden op processen in uw lichaam. CBD samen met Curcumine is breed toepasbaar en werkt heilzaam bij diverse ziektebeelden. Kurkuma CBD olie is mogelijk een zeer effectief voedingssupplement. Studies hebben uitgewezen dat kurkuma positieve effecten heeft op lichaam en geest.

 95,00  86,00
In winkelmandAdded to cart!
CBD Olie met Curcumine 30ml flesjeAanbevolen

CBD olie met Curcumine 30ml

CBD olie met Curcumine heeft positieve invloeden op processen in uw lichaam. CBD samen met Curcumine is breed toepasbaar en werkt heilzaam bij diverse ziektebeelden. Kurkuma CBD olie is mogelijk een zeer effectief voedingssupplement. Studies hebben uitgewezen dat kurkuma positieve effecten heeft op lichaam en geest.

 58,00

6. Kurkuma kan kanker helpen voorkomen (en misschien zelfs behandelen)

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door ongecontroleerde groei van cellen. Er zijn veel verschillende vormen van kanker, maar ze hebben verschillende overeenkomsten, waarvan sommige lijken te zijn beïnvloed door suppletie met curcumine (*33). Onderzoekers hebben curcumine bestudeerd als een heilzaam kruid bij de behandeling van kanker. Het kan de groei, ontwikkeling en verspreiding van kanker op moleculair niveau beïnvloeden (*34). Studies hebben aangetoond dat het angiogenese (groei van nieuwe bloedvaten in tumoren), metastase (verspreiding van kanker) kan verminderen, en ook kan bijdragen aan de dood van kankergezwelcellen (*35). Meerdere studies hebben aangetoond dat curcumine de groei van kankercellen in het laboratorium kan verminderen en de groei van tumoren bij proefdieren kan remmen (*36, *37).

Of hooggedoseerde curcumine (bij voorkeur met een absorptie-versterker zoals peper) kanker bij mensen kan helpen behandelen, moet nog uitgebreid en beter worden getest. Er is echter enig bewijs dat het kan helpen voorkomen dat kanker in de eerste plaats optreedt, vooral kankers van het spijsverteringsstelsel (zoals colorectale kanker). In één onderzoek bij 44 mannen met laesies in de dikke darm die soms kankerverwekkend werden, verminderde 4 gram curcumine per dag gedurende 30 dagen het aantal laesies met 40% (*38). Misschien wordt curcumin in de toekomst gebruikt in combinatie met conventionele kankerbehandeling. Het is te vroeg om dit zeker te kunnen zeggen, maar het ziet er veelbelovend uit en dit wordt momenteel intensief bestudeerd.

Conclusie:

Curcumine leidt tot verschillende veranderingen op moleculair niveau die kanker kunnen helpen voorkomen en misschien zelfs behandelen.

7. Curcumine kan nuttig zijn bij het voorkomen en behandelen van de ziekte van Alzheimer

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte ter wereld en een belangrijke oorzaak van dementie. Helaas is er nog geen goede behandeling beschikbaar voor Alzheimer. Daarom is het van het grootste belang om te voorkomen. Er kan goed nieuws aan de horizon zijn, omdat is aangetoond dat curcumin de bloed-hersenbarrière passeert (*39). Het is bekend dat ontsteking en oxidatieve schade een rol spelen bij de ziekte van Alzheimer. Zoals we weten, heeft curcumine gunstige effecten op beide (*40). Maar een belangrijk kenmerk van de ziekte van Alzheimer is een opeenhoping van eiwit klitten genaamd Amyloïde plaques. Studies tonen aan dat curcumine kan helpen deze plaques te verwijderen (*41). Of curcumine de progressie van de ziekte van Alzheimer werkelijk kan vertragen of zelfs omkeren, moet goed worden bestudeerd.

Conclusie:

Curcumine kan de bloed-hersenbarrière passeren en er is aangetoond dat dit tot verschillende verbeteringen in het pathologische proces van de ziekte van Alzheimer leidt.

8. Artritis Patiënten reageren heel goed op supplementen met curcumine

Artritis is een veel voorkomend probleem in westerse landen. Er zijn verschillende soorten, maar de meeste hebben betrekking op een soort ontsteking in de gewrichten. Aangezien curcumine een krachtige ontstekingsremmer is, is het logisch dat het kan helpen bij artritis. Verschillende onderzoeken tonen aan dat dit waar is. In een studie met patiënten met reumatoïde artritis was curcumine zelfs effectiever dan een ontstekingsremmend middel (*42). Vele andere studies hebben gekeken naar de effecten van curcumine op artritis en verbeteringen opgemerkt in verschillende symptomen (*43, *44).

Conclusie:

Artritis is een veel voorkomende aandoening die wordt gekenmerkt door gewrichtsontsteking. Veel studies tonen aan dat curcumine symptomen van artritis kan helpen bij het behandelen en in sommige gevallen effectiever is dan ontstekingsremmende geneesmiddelen.

9. Studies tonen aan dat curcumine ongelooflijke voordelen heeft tegen depressie

Curcumin heeft enige belofte getoond in de behandeling van depressie. In een gecontroleerde studie werden 60 patiënten gerandomiseerd in drie groepen (*45). De ene groep nam Prozac, een andere groep nam een ​​gram curcumine en de derde groep nam zowel Prozac als curcumine. Na 6 weken had curcumine geleid tot verbeteringen die vergelijkbaar waren met Prozac. De groep die zowel Prozac als curcumin nam, deed het het beste. Volgens deze (kleine) studie is curcumine even effectief als een antidepressivum. Depressie is ook gekoppeld aan verminderde niveaus van hersenafgeleide neurotrofe factor en een krimpende hippocampus, een hersengebied met een rol in leren en geheugen. Curcumin verhoogt de BNDF-niveaus, waardoor sommige van deze veranderingen mogelijk ongedaan worden gemaakt (*46). Er zijn ook aanwijzingen dat curcumine de neurotransmitters van de hersenen serotonine en dopamine kan stimuleren (*47, *48).

Conclusie:

Een onderzoek bij 60 depressieve patiënten toonde aan dat curcumine even effectief was als prozac bij het verlichten van de symptomen van depressie.

10. Curcumine kan helpen bij het vertragen van veroudering en het bestrijden van aan leeftijd gerelateerde chronische ziekten

Als curcumine echt kan helpen bij het voorkomen van hartaandoeningen, kanker en de ziekte van Alzheimer … dan zou dit duidelijke voordelen kunnen hebben voor een langer leven. Om deze reden is curcumine erg populair geworden als supplement tegen veroudering (*49). Omdat oxidatie en ontsteking vermoedelijk een rol spelen bij het ouder worden, kan curcumine effecten hebben die veel verder gaan dan alleen het voorkomen van ziektes. (*50).

Onze Kurkuma en Curcumine producten

In winkelmandAdded to cart!
CBD Olie met Curcumine 50ml flesje Voordeel Verpakking -9%

CBD met Curcumine 50ml

CBD olie met Curcumine heeft positieve invloeden op processen in uw lichaam. CBD samen met Curcumine is breed toepasbaar en werkt heilzaam bij diverse ziektebeelden. Kurkuma CBD olie is mogelijk een zeer effectief voedingssupplement. Studies hebben uitgewezen dat kurkuma positieve effecten heeft op lichaam en geest.

 95,00  86,00
In winkelmandAdded to cart!
CBD Olie met Curcumine 30ml flesjeAanbevolen

CBD olie met Curcumine 30ml

CBD olie met Curcumine heeft positieve invloeden op processen in uw lichaam. CBD samen met Curcumine is breed toepasbaar en werkt heilzaam bij diverse ziektebeelden. Kurkuma CBD olie is mogelijk een zeer effectief voedingssupplement. Studies hebben uitgewezen dat kurkuma positieve effecten heeft op lichaam en geest.

 58,00

In het artikel zijn overeenkomende nummers gelinkt aan wetenschappelijke rapporten:

*01. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3633300/
*02. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17044766
*03. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120
*04. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12490960
*05. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12490959
*06. https://www.jci.org/articles/view/57132
*07. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19594223
*08. http://www.jbc.org/content/270/42/24995.full
*09. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17885582
*10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12676044
*11. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304383501006553
*12. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1357272508002550
*13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10404539
*14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15489888
*15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17569207
*16. https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/ol000173t
*17. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jat.1517
*18. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02772248.2013.829061#.UyAZAfl_t8E
*19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15650394
*20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2504526/
*21. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006322303001811
*22. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0896627391902733
*23. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006899306027144
*24. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166432812006997
*25. http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0031211
*26. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10522-013-9422-y
*27. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs310/en/
*28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19233493
*29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10543305
*30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23146777
*31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18588355
*32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22481014
*33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12680238
*34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18462866
*35. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2758121/
*36. http://cancerres.aacrjournals.org/content/59/3/597.short
*37. http://www.eurekaselect.com/70722/article
*38. http://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/4/3/354.long
*39. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2781139/
*40. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1755-5949.2010.00147.x
*41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16988474
*42. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22407780
*43. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20657536
*44. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7390600
*45. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23832433
*46. https://www.hindawi.com/journals/tswj/2009/624894/abs/
*47. https://link.springer.com/article/10.1007/s00213-008-1300-y
*48. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014299905006230
*49. https://immunityageing.biomedcentral.com/articles/10.1186/1742-4933-7-1
*50. http://www.ingentaconnect.com/content/ben/cpd/2010/00000016/00000007/art00019